Skip to main content

Terangkan dan Beri Tunjuk Ajar Kepada Anak Dengan Baik

Ibu tuangkan teh o yang baru ibu bancuh ke dalam cawan dan ibu letakkan di lantai. Nak sejukkan sebelum boleh diminum. Adik dengan perut yang kekenyangan seronok baring di ribaan ibu. Sengaja menolak apa sahaja yang dapat dicapai dengan kakinya. Ibu dah pesan, "kaki taknak tolak-tolak macam tu adik.. Kaki letak bawah." Seronok agaknya hingga terlupa teh o panas yang berada di hujung kaki turut ditolaknya tanpa sengaja.
Ibu marah. Ibu ambil kain dan lap tumpahan teh o panas itu. Mujurlah tak terkena kaki adik. Adik senyap, tahu dirinya telah melalukan kesalahan. Adik tengok sahaja apa yang ibu buat. Sesudah mengelap tumpahan teh o, ibu tuang pula air mineral ke lantai. Adik buat muka terkejut dan keliru. Hairan agaknya, kenapa adik tak sengaja tumpahkan air ibu marah. Ibu sengaja tuang air takpa pula?
Ibu gelak. Ibu terangkan kat adik, "tadi air teh yang tumpah tu manis adik.. melekit.. kena bilas dengan air masak ni pula. Baru hilang rasa melekit tu. Baru semut tak datang". Baru adik nampak ok. Kalau tak, ketat muram je muka kena marah.
Tiga hari lepas, ketika sedang memesan nasi ayam di kafeteria, Afif terus ke peti ais dan menyuruh ibu mengambil susu kotak perisa strawberi. Ibu capai satu kotak dan hulur kepada Afif. Terus dibuka dan diminumnya sampai habis. Belum bayar pun lagi. Ayahnya sudah nampak tidak berpuas hati.
Kotak sudah kosong, Afif berpusing ke kiri ke kanan. Lalu dibuangnya kotak susu yang kosong itu ke lantai. Ayah yang memang sudah tidak berpuas hati dari tadi terus memarahi Afif.  Ibu tengok riak wajah Afif yang terkejut bercampur malu. Ibu suruh Afif ambil kotak susu tadi dan ibu tunjukkan tong sampah. Ibu bawa Afif ke tong sampah dan meminta Afif membuangnya ke dalam tong sampah. Afif akur. Laju sahaja dia menuju ke tong sampah apabila tahu lokasinya.
Ayahnya tak faham... Afif bukan sengaja membuang kotak susu ke lantai. Tetapi kerana tak tahu di mana mahu letakkannya. Dia berpusing ke kiri ke kanan mencari tong sampah tapi tak kelihatan di matanya. Memang selalunya ibu akan minta Afif buangkan sampah ke dalam tong sampah apabila kami keluar ke mana-mana. Di rumah pun Afif dan adiknya sudah dilatih menggunakan tong sampah.
Apabila anak melakukan kesilapan, jangan cepat bersuara marah. Mereka melakukan kesilapan kerana mereka tidak tahu dan perlu ditunjuk ajar. Tugas ibu bapalah untuk memberi tunjuk ajar. Bukan semudah memarahi semata-mata.
Apabila anak tidak tahu, ibu bapa terangkan, ibu bapa bantu. Kefahaman tak akan diraih tanpa penerangan.
Kedua-dua situasi ini walaupun nampak kecil, sebenarnya memberi kesan besar terhadap emosi anak-anak. Situasi adik tak sengaja tumpahkan teh o panas,  jika tidak diberi penjelasan kenapa ibu tuang air masak ke lantai, adik akan keliru sebenarnya tumpahkan air ni betul atau salah? Situasi Afif membuang kotak susu ke lantai, jika ibu tak cepat membantu, Afif akan terus membatu kerana terkejut dan malu dimarahi ayahnya hanya kerana dia tak tahu dimana letaknya tong sampah.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Ajar Anak Membaca

Teks: Salena ShafieeSeperti kebanyakan ibu-ibu lain, saya juga teruja untuk mendidik anak sulung mengenal huruf dan membaca. Tetapi satu kerisauan saya ialah, saya tak tahu bagaimana nak mula. Saya bukanlah seorang guru, tidak mempunyai asas dalam pendidikan awal kanak-kanak, tiada pengalaman mengajar kanak-kanak seperti guru tadika waima tidak pernah pergi ke mana-mana kursus untuk mengajar anak membaca.Awal-awal dulu saya terfikir juga bagaimana cara untuk mengajar anak membaca? Setelah berkecimpung dalam bisnes edutoys dan bahan bantu mengajar ini, dan dengan sedikit bacaan daripada perkongsian mereka-mereka yang pakar dalam bidang ini seperti Puan Nik Eliani dan Puan Mastura, akhirnya saya menemui satu kaedah untuk mengajar anak membaca dengan cara yang sangat pantas, mudah dan enjoy.Kaedah bacaan ini ialah kaedah phonic iaitu kaedah bacaan secara gabung bunyi. Sebenarnya kita membaca dengan cara menggabungkan bunyian setiap huruf. Bukan menggabungkan nama huruf. Mengikut kaedah i…

Tabik Jururawat Lelaki

Bila mula berkenalan dengan hospital ini, baru tahu kePENTINGan male nurse/jururawat lelaki. Kerja-kerja jururawat bukan calang-calang terutama di ward yang memerlukan pemerhatian rapi di mana pesakit yang tidak mampu menguruskan diri perlu diangkat untuk dimandikan ataupun dialihkan posisi, ataupun diletakkan diatas kerusi roda dari pembaringan. Tenaga lelaki sangat diperlukan untuk melakukan kerja-kerja ini. Jika pesakit mempunyai berat dalam julat yang normal, tidaklah begitu sukar untuk diuruskan. Tetapi jika pesakit mempunyai masalah obesiti dengan berat badan mencecah 100-150 kg? Kekuda 4 orang lelaki pun boleh bergegar mahu mengangkatnya, apatah lagi kudrat jururawat wanita yang lemah-lembut, halus dan rapuh fitrahnya.Memerhati sikap dan cara jururawat-jururawat ini bekerja, buat saya lebih menghormati lelaki. Sebelum ini hanya seorang lelaki yang saya tahu bila ingin menyelesaikan tugas yang diberikan kepadanya, sebolehnya mahu dia lakukan sebaik mungkin, sehingga dia sendiri …

Pakej Bestari Bacalah Anakku

Pakej lengkap untuk mengajar anak membaca dalam Bahasa Melayu.Mengandungi set lengkap untuk permulaan kanak-kanak membaca beserta buku latihan, permainan dan alat bantu belajar.Keistimewaan Produk- Meningkatkan kemahiran membaca
- Memperkukuh kekuatan ingatanKandungan Pakej: 1.Set Bacalah Anakku
2.Buku Fonetik Ekspress 1
3.Buku Fonetik Ekspress 2
4.VCD Lagu Abu Ada Ayam,
5.Buku Permainan Kreatif
6.Poster Lagu Abu Ada AyamPenerangan1. Set Bacalah Anakku- set yang mengandungi 8 Buah buku,12 keping kad suku kata2. Buku Fonetik Ekpress 1Buku Aktiviti Bacalah Anakku - Fonetik Ekspres 1 merupakan sebahagian daripada aktiviti bahasa yang dapat dilakukan oleh kanak-kanak dan murid-murid dalam usaha menguasai kemahiran membaca. Buku Aktiviti Fonetik Ekspres ini menekankan aspek pengamatan dan diskriminasi huruf-huruf serta kekuatan ingatan mental mereka. Aktiviti-aktiviti di dalam buku ini hendaklah dibuat semasa pengajaran kumpulan ataupun diselangselikan dengan permainan bahasa.3.  Buku Fo…