Saya percaya pasti ibu-ibu teruja apabila melihat lambakan permainan edukatif di pasaran. Bukan sahaja di shopping complex atau kedai menjual barang permainan, malahan di facebook dan instagram juga meriah banyaknya.
Kalau boleh mahu dibeli semua untuk anak-anak tercinta. Bagi ibu-ibu yang mempunyai peruntukan lebih, anak-anaknya pasti mempunyai koleksi permainan yang bermacam-macam di rumah. Sampai terbuang atau bersepah tidak tergunakan kebanyakannya.
Tetapi adakah anak-anak kita perlukan kesemua permainan-permainan itu?
Ini adalah panduan yang ibu-ibu boleh gunakan untuk ibu-ibu memilih permainan yang penting dan bermanfaat untuk anak-anak pada peringkat awal.
1. Pilih permainan yang menambah kosa kata
Antara permainan yang menambah kosa kata anak-anak adalah permainan yang bertemakan buah-buahan, sayur-sayuran, haiwan. Umur yang sesuai untuk diberikan permainan bertema ini adalah ketika anak berumur 0-3 tahun. Ketika bermain, ajarkan anak-anak menyebut bunyi. Contohnya, jika sedang memegang gambar epal, sebutlah "emm...sedap.." ataupun jika memegang gambar kucing, bunyikan "meow..meow.."
2. Elakkan permainan berunsur akademik
Untuk anak yang berumur 0-3 tahun, seboleh-bolehnya elakkan permainan yang berunsurkan akademik seperti abc, 123, Alif ba ta. Pembelajaran akademik hanya sesuai diperkenalkan ketika anak berumur 4 tahun ke atas. Fokuskan pada perkembangan kemahiran anak-anak dahulu seperti yang saya kongsikan di sini. Setelah anak sudah mula menunjukkan perkembangan yang baik bagi setiap kemahiran, bolehlah perkenalkan dengan pembelajaran akademik.
3. Ajarkan Konsep
Antara konsep yang boleh diajar adalah warna, bentuk, dan saiz (panjang/pendek, besar/kecil).
4. Permainan yang mengasah kemahiran motor halus, koordinasi mata dan tangan.
Terdapat banyak pilihan permainan yang membantu perkembangan motor halus anak-anak. Antaranya, knob puzzle, lacing beads, lacing hijaiyyah, first busy bag, rainbow busy bag, cognition puzzle, el-hana busy book, car bead maze, dan banyak lagi pilihan permainan lain.
5. Permainan Role Play/Pretend Play yang menggalakkan anak-anak berimaginasi
Permainan role play/pretend play ini memang biasa pada kita anak-anak 80 an dan 90an. Bermain masak-masak, combat, bermain konduktor bas dan penumpang bersama kawan-kawan. Tetapi zaman gajet ini, permainan role play semakin pupus di kalangan anak-anak mungkin kerana ketidakhadiran ibubapa semasa anak bermain juga menyumbang kepada masalah ini. Mulakan dengan permainan mudah yang dilihat setiap hari oleh anak-anak, contohnya rumah mainan yang terdapat alatan/perabot di dalamnya. Alatan memasak, ataupun alatan mengemas rumah, alat penjagaan diri seperti berus gigi, sikat. Selain itu, mainan seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan juga boleh digunakan di dalam pretend play ini. Cari permainan begini dan bermainlah bersama-sama anak ibu-ibu budiman semua. Antara permainan yang boleh digunakan di dalam pretend play ialah Rail Overpass, dan Role Play Suitcase.
Peringkat awal bermain, tumpukan kepada pengkayaan kosa kata dan perkenalkan bunyi. Kemudian boleh maju setapak lagi kepada pengenalan konsep (saiz, warna, bentuk), kuantiti, kemudian kepada permainan yang memerlukan peranan (role play) dan imaginasi. Pada peringkat ini kita sudah boleh masukkan unsur logik dan reasoning ketika anak-anak bermain.
Semoga ianya membantu ibu-ibu memilih permainan yang sesuai untuk anak-anak kesayangan ibu-ibu semua.😊
Comments
Post a Comment