Skip to main content

Tiada Cara Yang Betul Mendidik Anak

Sebelum menjadi seorang ibu dahulu, saya sering terbayang-bayang indahnya jika memiliki anak-anak kecil... Melayan keletah mereka yang manja dan bijak. Menjawab pertanyaan-pertanyaan mereka yang kadang tak terfikir akan disoal. Yang terbayang memang indah. Terpasak niat di dalam hati, jika saya miliki anak nanti, nak diajar mereka begitu dan begini. Nak dibekalkan mereka itu dan ini.

Namun, segala perancangan Allah jualah yang menentukan terjadi atau tidaknya ia. Tak semuanya akan berlaku satu persatu seperti apa yang kita impi dan rancangkan.

Bila mula jadi ibu, mulalah terfikir-fikir cara yang betul untuk mendidik anak. Apatah lagi zaman teknologi pesat berkembang. Zaman yang segala-galanya di hujung jari sahaja. Sudah mudah mencari info. Sedikit demi sedikit saya mula mengikuti dan membaca perkongsian ramai orang di facebook. Kadangkala saya lakukan juga carian di google.

Waktu itu ikon-ikon parenting belum tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan lagi. Maka perkongsian yang tidak dapat ditentukan sumbernya dan penulis asalnya juga turut saya kutip.

Anak pertama, masih mampu jadi ibu yang lemah-lembut dan penyayang. Sebabnya banyak masa untuk diberikan tumpuan terhadap si manja nan seorang.

Bila masuk anak kedua, pintu rezeki makin luas terbuka, mulalah sibuk terkejar-kejar tak ada nasa bak uruskan anak-anak, nak uruskan rumahtangga, nak fokus pada aktiviti perniagaan atas talian.

Kesannya, anak-anak mula "buat perangai" semata-mata mahu menarik perhatian. Saya juga jadi semakin hilang rasa penyayang, dan lemah lembut terhadap anak-anak kerana serabutnya fikiran antara anak-anak, urusan rumahtangga dan keperluan mencari pendapatan sendiri.

Tersedar sejenak, saya mula mencari penyelesaian terhadap masalah dengan anak-anak. Waktu ini sudah ramai pakar-pakar motivasi, keibubapaan dan pendidikan awal kanak-kanak yang muncul di media sosial. Juga perkongsian ibu-ibu yang komited berkongsi aktiviti dan cara mereka mendidik anak-anak di fb.

Sehari dua, mampulah saya ikut. Lama-lama terdampar keletihan semula kerana ada yang cakap cara ini yang betul. Eh, cara itu salah tak boleh ajar anak macam tu. Tak mampu saya pertimbangkan mana satu yang perlu saya ikuti. Sudahnya anak-anak terabai lagi dan saya stress sendiri.

Bila terjadi perkara seperti ini, tarik nafas. Selami dan fahami kemampuan diri. Semua orang ada tahap dan kemampuan berbeza-beza. Berlapang dadalah. Tak semua orang sama ataupyn mampu berada di tahap yang sama. Tak ada seorang pun yang betul bila bercakap mengenai cara terbaik mendidik anak-anak.

Anak-anak kita, hanya kita yang faham dan tahu. Sesuaikanlah cara didikan bergantung pada situasi rumahtangga dan keluarga terdekat kita. Selebihnya, serahkan pada Allah untuk aturkan.

Setelah berfikir-fikir, sebenarnya dalam perjalanan menjaga dan mendidik anak-anak ini, yang pentingnya adalah pengurusan diri ibu dahulu. Ibu perlu kuasai diri-sendiri dahulu. Kuasai masa, uruskan sebaik-baiknya.

Selesaikan mengikut keutamaan. Bagi saya, anak-anak adalah keutamaan. Bila saya selesaikan semua keperluan anak-anak, pakaian, makanan, pelajaran, anak-anak turut bekerjasama memberikan saya masa untuk menyelesaikan keperluan saya.

Namun, ilmu itu tetaplah perlu terus dicari dan dipraktikkan. Tiada siapa mampu menjadi ibu yang sempurna namun semua ibu mampu meninggalkan nama dan rasa cinta di hati setiap anak-anaknya.

Comments

Popular posts from this blog

Anak Yang Belum Pandai Membaca Pun Pandai Guna Whatsapp Call

Malam kelmarin ibu keluar sekejap temankan paksu di wad. Memang setiap kali nak keluar, ibu kena tunggu adik tidur dulu barulah ibu boleh ke wad. Kalau tak, pecahlah keheningan malam di anjung kasih tu dek tangisan nyaring adik. Tak sampai 2 jam di wad, skrin handphone ibu menyala-nyala. Panggilan whatsapp voice call dari Tok. Wah, adik dah bangun ke? Biasanya kalau adik bangun, adik menangis cari ibu. Tok akan call suruh ibu balik. Sebabnya adik ni jenis yang susah dipujuk. Rupanya dah banyak kali ada missed voice call dari nombor tok. Ibu pun angkat phone call tu, "hello assalamualaikum. Awat mak, adik nangis ke?". Suara adik yang jawab, "ibu..." teresak-esak menangis. Dah banyak kali rupanya adik call ibu. Bila ibu cakap, adik pun mulalah menangis lagi kuat. Tok cakap adik sebak dah tak boleh nak cakap dah. Sambil pujuk adik, ibu bagi tahu paksu yang ibu kena balik. Adik dah menangis. Kesian kat paksu, dik. Kata tok, rupanya dari tadi lagi adik call ibu. Tok d

Anakku Guruku

Anak adalah guru. Sering kita dengar, ibu adalah guru pertama anak. Ini benar. Seorang ibu memang merupakan guru pertama anak-anaknya. Apabila mendapat anak pertama, saya sedar, anak inilah bakal menjadi guru saya yang mengajar saya menjadi seorang ibu. Saya tak pernah tahu mengenai ilmu kelahiran, disebabkan pengalaman trauma melahirkannya, mengajar saya mendalami ilmu mengenai kelahiran. Cara melahirkan yang lebih mudah dan tidak menyakitkan. Saya tak pernah tahu mengenai ilmu penyusuan. Tak pernah bayangkan pun yang akhirnya saya akan menyusukan anak. Disebabkan kesusahan saya untuk menyusukannya, saya dalami ilmu penyusuan. Rupanya ada ibu-ibu yang tak mampu menyusukan anak sesudah lahirnya anak ke dunia. Rupanya masalah flat nipple/inverted nipple itu wujud. Baru saya tahu. Saya tak pernah tahu cara mengendalikan si tubuh kecil ini. Tangan saya keras, tak pernah saya jaga seorang bayi walaupun adik sendiri. Dia mengajar saya cara mendukungnya, cara memandikannya, cara menghib

Ragam Ibu Melepaskan Anak Bersekolah

Setelah berkahwin, saya tak pernah lagi keluar bekerja di luar. Apabila anak kami lahir, saya memberikan sepenuh perhatian kepadanya. Tak pernah berjauhan langsung dengannya. Hubungan kami sangat rapat. Kasih di hati juga sangat kuat. Dari kecil saya menyusukannya dengan susu badan sepenuhnya, segala-gala untuknya saya lakukan sendiri dengan tangan saya. Saya mahu dia terus merasakan kasih sayang saya mengalir dalam dirinya. Disebabkan itu, beberapa bulan sebelum anak sulung saya bersekolah, saya sangat risau sehingga terasa seolah-olah akan kehilangannya, hilang kasih sayang dan cintanya. Risau tumpuannya akan beralih kepada kawan-kawannya dan cikgu-cikgunya. Ikutkan hati, mahu saja saya homeschool anak saya ini. Biar dia sentiasa berada di depan mata saya. Namun, sedar kekurangan diri dari segi sumber dan kewangan, saya terpaksa merelakan dan melepaskan juga anak saya ini ke dalam jagaan cikgu-cikgunya di sekolah. Selain itu, saya turut risau anak saya akan ketinggalan kerana pe