Teks: Salena Shafiee
Antara cabaran ibu-ibu yang mencari duit dengan dropship ialah, supplier lambat feedback/respons.
Tambah serius customer mula bersangka tak elok bila masih belum dapat tracking number.
Dah ditanya pada supplier masih juga tidak berjawab. Di pihak customer pula terus menekan. Kalau tak pandai mengurus emosi, macam-macamlah isu lain akan timbul. Samada annoy dengan supplier ataupun dihamun dan dibodohkan balik customer. Jalan selamat, mohon maaf atas kelewatan dan jaminan barang akan sampai juga kepada alamat yang diberikan.
Namun, esoknya usaha perlu diteruskan. Dapat supplier yang tidak mengenakan sebarang yuran ataupun minima yuran komitmennya pun dah seribu rahmat.
Itulah usaha kecil-kecilan semata-mata mencari pendapatan. Mahu besarkan perniagaan, modal masih belum mengizinkan.
Teringat pengalaman awal saya berniaga dulu, sewaktu belajar-belajar menjual perfume. Masalah utamanya adalah lambat dapat stok. Jika perfume diposkan oleh supplier, seminggu dua baru dapat tracking number. Bila ditanya katanya sudah diposkan. Bila diminta tracking number, kadang tidak berjawab. Jika diberikan pun, tracking number tiada dalam sistem.
Sudahnya, customer menanggap saya telah menipu mereka. Susah bila customer mula memandang buruk. Susah untuk mengekalkan mereka menjadi pelanggan tetap. Ini menjejaskan kelangsungan perniagaan.
Buat usahawan yang menjalankan bisnes dan mempunyai ramai ejen, usahalah untuk menyediakan sistem yang memudahkan ejen membuat jualan dan semakan kuantiti stok dan status penghantaran. Ejen anda turut menyumbang kepada pendapatan bisnes anda.
Buat semua ibu-ibu yang turut mencari rezeki sebagai dropshiper, dan dibawah supplier yang kurang bersistem menguruskan bisnes dan ejen, semoga kita semua dimurahkan rezeki mudah-mudahan dapat meluaskan lagi perniagaan. Naik ke satu lagi tahap yang lebih hebat.
Sementara itu, teruskan bersabar jangan putus berusaha.
Comments
Post a Comment